NE SPREGLEJTE  •  🚀 Vabljeni na brezplačni predstavitveni dogodek ob slavnostni dobrodoščlici ZEBRI MC9400 na trg! => REGISTRIRAJTE S
Choose languageLanguage
Blog

Tri črke za skladiščni red: WMS

Špica WMS
 
8 minutno branje
Datum
22/11/2023

Na Gospodarski zbornici Slovenije smo organizirali posvet o rešitvah za skladiščno poslovanje, pri čemer je imela tokrat vodilno vlogo poslovna programska oprema oziroma skladiščni informacijski sistem, ki se skriva za kratico WMS (ang. Warehouse Management System)


»V logistiki je podobno kot v življenju – ne zmagujejo nujno najmočnejši, temveč tisti, ki so najbolj prilagodljivi. To pa je agilna in vitka logistika,« je uvodoma dejal Tone Stanovnik, direktor podjetja Špica International, in pojasnil: »Japonci so navili učinkovitost v nebo, zato se splača kakšne metode pobrati od njih, npr. agilnost poslovanja in vitko proizvodnjo ter logistiko pa tudi stalne izboljšave.«

Med rešitve, katerih poslanstvo je pomagati podjetju poslovati preprosto bolje, je tudi skladiščni informacijski sistem. Ta je bil rdeča nit posveta na GZS. Cilj sistema WMS, ki lahko deluje na lokaciji podjetja (na lokalnem strežniku) ali v oblaku, so urejeni procesi v skladišču, pri čemer predvsem nadzoruje in vodi skladiščnike oziroma skrbi za urejen in tekoč način dela.

Informacije premikajo blago

»Blago leži v skladišču dokler ga informacije ne premaknejo,« je svoj uvod začel Aleš Habič, strokovnjak za skladiščno poslovanje v podjetju Špica International, in dodal:  

»Skladišče je vaš materialni stik s kupcem oziroma proizvodnjo, za uspešno in učinkovito delovanje pa rabi ustrezno IT-podporo. Orodja v skladišču morajo biti predvsem v pomoč skladiščnemu osebju in WMS je glavno orodje na tem področju.« 

Izzivov v današnjih skladiščih ne manjka. Od »zimzelenih« pomislekov glede točnega stanja zalog, občasnih napak z zamenjavami izdelkov, ki so povezane z (ne)natančnostjo komisioniranja ali prevzema do nadpovprečne fluktuacije kadrov. Iskanje blaga in premikanje po skladišču so opravila z brez dodane vrednosti, če niso ustrezno vodena in nadzorovana, lahko podjetju povzročajo dodatne/nepotrebne stroške. Prav zato podjetja vlagajo v sistemske rešitve, kakršni so sistemi za skladiščno poslovanje WMS. 

Digitalizacija procesov v skladišču je naslednji imperativ, s katerim želijo podjetja doseči odpravo rabe papirja in ročnega vnosa podatkov, ki je pogost vir napak (in stroškov). Z digitalizacijo skladiščnega poslovanja postane tudi iskanje in komisioniranje izdelkov hitrejše in natančnejše, lažje se zagotavlja sledljivost blaga. 

Več kot le skladiščni red

V šali bi lahko dejali, da WMS vse ve. No, vsekakor ima vse informacije, kaj se v skladišču dogaja, zato lahko (po)skrbi za še bistveno več kot le red na policah in regalih. Dober sistem WMS tudi optimizira in razporeja delo skladiščnega osebja – deli naloge operaterjem glede lokacije, blaga, količin itd. »Sistem WMS od skladiščnih delavcev zahteva tudi preverjanje informacij, zato da potrdi, da stvari štimajo. Veliko je vgrajenih kontrol za izogibanje napakam, s pomočjo sistema WMS lahko blago suvereno komisionira tudi delavec, ki je včeraj šele prvič stopil v skladišče,« pravi Habič. 

Skratka sistem WMS skrbi, da se lahko podjetje zanese na podatke, ki jih ima, da zaupa sistemu. Velika prednost uvedbe sistema WMS je tudi ta, da lahko podjetje kar med delom izvaja inventuro. Vse bolj kompleksni izdelki in procesi ter razvejane oskrbne verige v kombinaciji z vse višjimi zahtevami strank od podjetij zahtevajo modernizacijo skladišč in skladiščnega poslovanja. 

»Kupci lahko od podjetja zahtevajo točno določen rok trajanja izdelkov ali pa natančno določene serije. To pa lahko na dolgi rok zanesljivo zagotavlja le ustrezna informacijska podpora, torej sistem WMS,« pojasni Habič. 

Sistem WMS bdi nad vsemi dimenzijami skladiščnega poslovanja. Tako lahko skrbi tudi za digitalno uskladiščevanje – sistem je v tem primeru tisti, ki pove, kam naj skladiščnik/prevzemnik odloži katero blago. Zelo uporabna funkcija WMS je tudi funkcija analize in optimizacije dela ljudi in opreme. WMS skrbi, da se po skladišču prevozi čim manj metrov, porabi najmanj časa itd., saj sistem vodi osebje in viličarje – ve, kdo lahko kaj naredi, doseže … zato se učinkovito izogiba nastanku napak, ki bi se sicer v skladišču nehote kaj hitro primerile. 

WMS bdi tudi nad komisioniranjem in to na vsakem koraku. Ne le, da podpira vse vrste komisioniranja – s terminali, glasom, komisioniranje po conah, po količinah ter dvostopenjsko komisioniranje, obenem poskrbi tudi za elektronsko izmenjavo podatkov s povezanimi sistemi in platformami (ERP, partnerske rešitve ipd.). 

Kako se lotiti implementacije WMS?

»Več kot 20 let že implementiramo sisteme WMS, pa še nismo postavili dveh enakih,« je bil zgovoren Marjan Vrankar, vodja implementatorske ekipe sistemov WMS v podjetju Špica International, in dodal: »Skupaj s strankami vedno iščemo nekaj več – predvsem gre za optimizacije oziroma implementacije sistema po meri, da je ta kar najbolj učinkovit. V prvi fazi pa gre za prepoznavanje in odpravo ozkih grl v skladiščnem poslovanju. Rezerve oziroma rezultati marsikatero podjetje presenetijo.« 

V nadaljevanju sta Vrankar in Habič predstavila tudi projektni pristop implementacije WMS, ki se začne s poslovno analizo. Tej sledijo definicija projekta, diagnostika, predlog in dizajn rešitve. Rešitev se najprej uvede v testno okolje in preizkusi, zatem pa prevzame nadzor nad skladiščem.  

»Implementiramo strankam prilagojene rešitve ponudnika Mecalux, ki ga Gartner uvršča v svoj magični kvadrant na področju WMS. Vsaka rešitev je prilagojena konkretnemu okolju stranke, zato da je integracija z ostalimi sistemi (ERP) in bazami podatkov čim bolj celovita in delovanje kar najbolj zanesljivo,« je pojasnil Habič. 

VIDEO: Kako v podjetje uvesti WMS 

Dobre prakse so najboljše prakse

Špicina strokovnjaka sta pojasnila tudi strukturo stroškov skladiščnega poslovanja. V povprečnem skladišču komisioniranje blaga predstavlja kar okoli 60 % vseh stroškov. In to kljub temu, da gre za relativno slabo plačano delo brez velike dodane vrednosti, kar ima za posledico visoko fluktuacijo osebja. Tudi v slovenskih skladiščih vsako leto dela več tujcev, pri čemer ti prihajajo tudi iz Azije ali Južne Amerike.  

»Jadranski bazen kadrov je skorajda izčrpan, ti kadri imajo Slovenijo pogosto le za vmesno postajo do Nemčije,« je pojasnil Vrankar in nadaljeval: »Sodobna tehnologija pomaga odpraviti relativno dolg uvajalni čas, še posebej v primeru tujejezične delovne sile, saj se sistem lahko s skladiščnim osebjem »pogovarja« v njihovem jeziku – tako pri komisioniranju kot pakiranju.« 

Drugi zelo zanimiv statistični podatek je ta, da v klasičnih skladiščih osebje porabi skoraj polovico delovnega časa za iskanje blaga. Sistem WMS pa osebje pošlje na natančno lokacijo blaga in tako prihrani ogromno časa. 

Med različnimi primeri dobrih praks so v Špici poudarili, da obvladajo tudi številne izjeme, ki pa postajajo vse pogostejše. Tako so denimo vzpostavili spletni portal za tiskanje nalepk, ki podjetjem olajša sodelovanje s podizvajalci in partnerji, ki nimajo velikih sistemov, a od njih vseeno zahtevajo ustrezno označevanje izdelkov. Tu so še rešitve, prilagojene spletnim trgovinam, kjer praviloma prevladuje veliko število manjših naročil. V tem primeru lahko sistem WMS poskrbi, da posamezni skladiščni delavec komisionira večje število nalogov hkrati in s tem zagotavlja maksimalno učinkovitost operaterja. Svojevrstne pozornosti je bila deležna tudi pakirna postaja s tiskalnikom nalepk za pošiljanje preko kurirske službe, ki je prav tako zelo iskana rešitev v primeru e-trgovine, saj omogoča dvojno kontrolo vsebine naročil. 

V Špici imajo veliko izkušenj tudi s postavljanjem skladišč, katerih glavna naloga je oskrba delovnih mest v proizvodnji. »V tem primeru je poslanstvo sistema WMS predvsem skrb za to, da ne prihaja do motenj delovnega procesa, saj primeri iz prakse kažejo, da na posamezno delovno mesto negativno vplivata tako prevelika založenost z materiali kot tudi manko le teh,« je pojasnil Vrankar in dodal: »Sistem eKAN BAN skrbi za kreacijo zahtevkov za oskrbo delovnih mest, WMS pa za optimizacijo prostora in poti v skladišču in med skladiščem ter proizvodnjo – blago lahko prevažajo tako avtonomni robotski vozički kot viličarji.« 

Na dober WMS prisegajo tudi logisti. Špica je 3PL ponudniku skladiščnih storitev implementirala modul za planiranje rut za dostavo blaga. Ta obvlada samodejno razdeljevanje dokumentov po rutah ter optimizacijo poti, s čimer je podjetje naloge, za katere je tipično potrebovalo cel dan, opravilo v dobri uri. 

Najboljša rešitev je celovita rešitev

»Podjetja pogosto pozabijo, da uspešnost delovanja sistema WMS ni odvisna le od strojne in programske opreme, temveč predvsem od kakovosti implementacije v konkretno okolje. In prav na tem področju so ogromne razlike, zato velja izbrati ponudnika z izkušnjami in referencami s področja, na katerem deluje. V Špici smo uspešno implementirali že več deset sistemov WMS, številni med njimi so pristali tudi med najboljšimi praksami ponudnika Mecalux, kar zgovorno priča o tem, da stvari obvladamo,« je dejal Habič in zaključil:  

»WMS danes ni več konkurenčna prednost podjetja temveč postaja nuja za uspešno oskrbo kupcev – z vrhunsko implementacijo in optimizacijo pa lahko podjetje tudi v skladiščnem poslovanju in oskrbi proizvodnje ustvari dodatne prihranke ter najde konkurenčno prednost.«

 Za dodatne informacije in ponudbo nam pišite na ales.habic@spica.com ali pokličite na 041 746 990.